Suomen Taekwondoliiton suositukset harjoitustoimintaan 1.6. alkaen

27.5.2020

Noudatamme muiden ohjeiden lisäksi juuri julkaistuja lajikohtaisia ohjeita:

Suomen taekwondo liitto on antanut suositukset täydentämään Suomen Olympiakomitean suosituksia:

Suomen Taekwondoliiton suositukset harjoitustoimintaan 1.6. alkaen

20.5.2020

Koronakevät on ollut meille kaikille poikkeuksellista aikaa. Monet seurat ovat keksineet uusia harjoitustapoja mm. etätreenien muodossa, mutta varmasti kaikki ovat odottaneet normaaliin harjoitustoimintaan paluuta.

Valtioneuvoston ja viranomaisten ohjeistusten perusteella 1.6. alkaen voidaan aloittaa niin ulko- kuin sisäharjoitukset, kunhan osallistujia on kerralla korkeintaan 50. Kamppailulajiliittojen yhteistyönä teimme alla olevat ohjeet seuratoiminnan aloittamisen tueksi.

Nämä ohjeet ovat voimassa 1.6. alkaen toistaiseksi. Muistattehan, että tilanne voi kuitenkin muuttua nopeasti, joten seuratkaa liiton ja viranomaisten tiedotusta sekä reagoikaa mahdollisesti tuleviin rajoituksiin välittömästi. Mikäli harjoittelette samoissa tiloissa muiden urheiluseurojen kanssa, on suotavaa keskustella yhteisistä pelisäännöistä näiden muiden seurojen kanssa ennen toiminnan aloittamista.

Kamppailulajien yhteiset ohjeet seuraharjoitteluun 1.6. alkaen

Nämä ohjeet koskevat harjoittelua seuroissa 1.6. alkaen. Harjoituksiin saa osallistua kerralla korkeintaan 50 henkeä turvaetäisyys huomioiden. Mitä pienempänä harjoitusryhmät pidetään, sitä parempi. Ohjeistus voi muuttua lyhyelläkin varoitusajalla. Seuraa liiton ja viranomaisten viestintää.

Toimitaan vastuullisesti ja pidetään tauti kurissa.

Tämä on liiton suositus. Vastuu harjoitustoiminnasta on seuralla.

• Harjoituksiin tulo on ehdottomasti kielletty, jos itsellä tai lähipiirillä on pieniäkään sairastumisen oireita.
  • Suositaan ulkoharjoittelua.
  • Kädet on pestävä huolellisesti saippualla ja lämpimällä vedellä ennen ja jälkeen harjoituksen. Harjoituspaikassa on oltava saatavilla käsidesiä.
  • Aivastetaan ja yskitään omaan hihaan.
  • Sisäharjoittelutiloja on siivottava tehostetusti.
  • Jos harjoitellaan sisällä, lyhennetään salissa vietettyä yhteistä aikaa viemällä mahdollisuuksien mukaan alkulämmittelyt ja loppujäähdyttelyt ulos.
  • Pyritään pitämään vähintään kahden metrin välimatka harjoittelijoiden välillä tai noin kymmenen neliömetrin tila per harrastaja sekä ulko- että sisäharjoittelussa.
  • Mahdollisuuksien mukaan suositaan sellaisia harjoitteita, joissa ei tarvita lähikontaktia.
  • Jos harjoituksissa on lähikontaktiharjoitteita, tehdään ne mahdollisuuksien mukaan vakioparin kanssa.
  • Mahdollisuuksien mukaan järjestetään harjoitukset vakioryhmille.
  • Jos käytetään seuran yhteisiä harjoitusvälineitä, sama henkilö käyttää samaa välinettä koko harjoituksen ajan. Harjoituksen jälkeen harjoitusvälineet desinfioidaan.
  • Omia harjoitusvälineitä ja etenkään juomapulloa ei lainata muille.
  • Huutamisia (kiai, kihap) ja tuuletuksia (yläfemmat) vältetään.
  • Harjoituksiin (saliin) saavutaan juuri ennen harjoituksen alkua ja lähdetään välittömästi harjoituksen päätyttyä.
  • Vaatteet vaihdetaan kotona, jos mahdollista, eikä käytetä harjoituspaikan pukuhuoneita.
  • Jos harjoitusryhmän jäsenellä todetaan koronatartunta tai sitä on syytä epäillä, on noudatettava viranomaisten ohjeita ryhmän jäsenten karanteenin asettamisesta. Ohjeet löytyvät Olympiakomitean ohjeesta (ks. alla).

Ohjeistusta ovat olleet tekemässä Suomen Aikidoliitto, Suomen Judoliitto, Suomen Karateliitto, Suomen Miekkailu- ja 5-otteluliitto, Suomen Nyrkkeilyliitto, Suomen Painonnostoliitto ja Suomen Taekwondoliitto.

Nämä ohjeet on laadittu täydentämään Suomen Olympiakomitean suosituksia: https://www.olympiakomitea.fi/2020/05/19/ajankohtaista-tietoa-koronavirustilanteen-vaikutuksesta-urheiluun/